SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
- Kuramcısı David Ausubel’dir.
- Öğretmen
merkezlidir.
- Öğrenmede
tümdengelim vardır.
- Dersin
hedefleri baştan söylenir.
- Bilgi
düzeyinde öğrenme sağlanır.
- Anlatım,
gösteri, konferans yöntem ve teknikleri yoluyla ders işlenebilir.
- Bilgiler
soyuttan somuta kazandırılır.
- Bilgiler
ilişkili, sıralı, tutarlı verilir.
- Ön-düzenliyiciler
vardır.
- Kavram
haritaları kullanılır.
- Bilgiler
örnekler ile kaynaştırılır.
- Öğrencinin
soru sormasına fırsat verilir.
David
Ausubel'in oluşturduğu bu kuramın temelinde şu düşünce vardır : "Öğrenmeyi etkileyen en önemli faktör
öğrencinin mevcut bilgi birikimidir. Bu ortaya çıkarılıp ona göre öğretim planlanmalıdır".
Ausubel’e
göre; öğrenme anlamlı olmalıdır. Sözel öğrenme eğer etkin bir şekilde yapılırsa
anlamlı olur; fakat buluş yoluyla öğrenme her zaman anlamlı olmayabilir. Ayrıca
sözel öğrenme etkin bir şekilde yapıldığında kısa bir sürede birçok bilgi
öğrenciye aktarıldığından buluş yoluyla öğrenmeye göre daha avantajlıdır.
Ausubel anlamlı sözel
öğrenmenin psikolojik temellerini şöyle oluşturmuştur:
1. Yeni öğrenilecek kavram, bilgi ve ilkeler daha önceki bilgilerle ilişkilendirilmelidir.
Aksi takdirde öğrenme anlamlı olmaz.
2. Her bilgi ünitesi kendi içinde bir bütün oluşturduğundan, bu bütün
içindeki kavramlar belli bir düzen içinde olmalı ve kavramlar sıralandırılarak
öğrencilere verilmelidir.
3.Yeni öğrenilen konu kendi içinde tutarlı değilse veya öğrencinin daha önceki
bilgileriyle çelişiyorsa öğrenci konuyu anlamakta zorlanır.
Ausubel bu esaslara dayanarak “sergileyici
öğretim” modelini geliştirmiştir.Bu model üç basamaklı olarak
gerçekleştirilir.
- Ön
düzenleyici kullanarak öğrenciyi öğrenmeye hazır konuma getirmek.
- Yeni konunun
bütün ayrıntılarını adım adım ve ayırt etmelerle öğrenciye sunmak.
- Yeni
konunun ana ilkelerini çeşitli örneklerler uygulatarak öğrencinin
birleştirme, kaynaştırma ve bağdaştırma yapmasını sağlamak.
Bu modelde ön düzenleyiciler kullanmak üç
faaliyetin gerçekleşmesini sağlar:
1. Öğrencinin dikkatini yeni konuya çeker.
2. Öğrenilecek konunun ana düşüncelerine ve kavramlar arası ilişkilerin ışık
tutar.
3. Öğrencinin yeni konuyla ilgili olan önceki bilgilerini hatırlatır.
Ön düzenleyiciler iki tanedir:
- Karşılaştırmalı
ön düzenleyiciler: yeni konu için gerekli olan öğrencinin eski
bilgilerini hatırlatır.
- Açıklayıcı
ön düzenleyiciler: öğrencinin zihninde olmayan bilgileri
sergiler ve bunların yeni konuda kullanılacağını bildirir.
Öğretmenlik mesleğine giriş dersinde "öğretim
ünitesi" yeni başlayan öğretmenin öğretme sürecinde yer alan temel
öğeleri ve birbiriyle ilişkilerini aşağıdaki gibi açıklaması bir organize edici
bilgiyi öğrenciye verme işlemidir: "Öğretim süreci birbirini izleyen
beş öğeden ve bunların etkileşiminden meydana gelir. Bunlar, Hedef, İçerik
(Muhteva) , Öğretme- Öğrenme Yöntemleri, Değerlendirme ve Geri Bildirimdir.”
Böyle bir açıklama daha sonra öğrenileceklerin ve ayrıntıların yerleştirileceği
bir kalıptır. Bu kalıp dersin genel bir yapısını öğrencilere gösterir.
Yani derste öğretmen konun genel bir çerçevesini çizerek sonradan
öğrenilenlerin bu çerçeve içerisinde ilgili alana yerleştirilmesini
sağlamalıdır.
Modelin ikinci basamağında öğretmen yeni konunun
ayrıntılarını bir düzen içerisinde ayırt etmeleriyle birlikte verir. Bu noktada
öğretmen iki noktaya dikkat etmelidir:
- Öğrencilere
yeni ilkenin kullanıldığı örnekler bularak daha önceki bilgileriyle
benzerliklerini görmelerini sağlamak.
- ·
Öğrencilere yeni ilkenin kullanılmadığı örnekler bularak daha önceki
bilgileriyle yeni bilgileri arasındaki farklılıkları görmelerini
sağlamak.
Modelin üçüncü basamağında; öğrencilerin yeni ilkeyi
kavradıkları anlaşıldıktan sonra yeni uygulamalar yaptırılır. Bu basamakta amaç
öğrencinin eski ve yeni bilgilerini birleştirmesi, kaynaştırma ve bağdaştırma
yapmasını sağlamaktır.
Ausubel'in önerdiği anlamlı öğrenme
yaklaşımında, bilgilerin öğrenciye sunularak kazandırılması esas alınır.
Sunuş yoluyla öğrenme, bilgilerin çok dikkatli
bir şekilde düzenlenmiş, sıralanmış ve öğrenci tarafından alınmaya hazır bir
durumda verilmesi sürecidir.
Bu
yaklaşımda işlemleri derste bilgiyi sağlayıp düzenleyen genellemeleri ve
kavramları sunan bunları açıklamaya yarayan örnekler seçip öğrencinin hizmetine
sunan asıl faktör öğretmendir. Burada gerek bilgi gerekse yöntemlerin
düzenlenmesi açısından merkezde olan öğretmendir.
Konu alanı ve hedeflerin gerçekleşme seviyesi
açısından baktığımızda. Bloom'un Taksonomisine göre bilgi düzeyindeki
hedeflerin gerçekleştirilmesinde dolayısıyla kavramların genellemelerin olgu ve
olayların öğretilmesinde sunuş yoluyla öğretim stratejisi etkili bir şekilde
kullanabilir.
Anlamlı öğrenmenin başlatılabilmesi, için
temelde şu üç hususun yerine getirilmesi gerekir.
1. Öğrenilecek bilgiler kendi içinde bir
bütünlük ve anlam taşımalıdır.
2. Anlamlı öğrenme için öğrencide olumlu yönde bir hazırlığın olması
gerekir.
3 Öğrenci anlamlı öğrenmeye istekli ve onu gerçekleştirmeye kararlı
olmalıdır.
Birinci madde doğrudan öğretmenin, ikinci ve
üçüncü madde ise, daha çok öğrencinin kontrolünde bulunan durumlardır. Derste
öğretmen, kendi anlayışına göre konuyu anlamlı bir şekilde seçer, düzenler ve
açıklayabilir.
Ausubel, insanların yeni bilgileri, kendi bilgi
birikimleri ve kendi bilgi sistemleri içine yerleştirerek öğrendiği
görüşündedir. Bu nedenle öğretimde, insan zihninde, yeni bilgileri kendi alanı
içinde toplayan ve yerleştiren organize edici ilke ve kavramların öğretilmesine
öncelik verir.
Ausubel'in
sunuş yoluyla öğretim stratejisinin özellikleri şunlardır.
1. İlk sunuşu öğretmen yapar, bunu öğrencilerin fikirleri ve tepkileri takip
eder. Öğretmenin sunuşundan sonra öğrencilerin konular arasındaki ilişkiler
kurması, sonuçlar çıkarması ve kendi düşüncelerini açıklaması beklenir.
2. Öğretmen dersin
sunumundan sonra konuyla ilgili örnekleri çoğaltır.
3. Sunuş yoluyla öğretim tümdengelim yöntemine dayandığı için, en genel kavramın öncelikle öğretilmesi gerekir. Konunun genel yapısının ilk olarak
verilmesi çok önemlidir.
4. Sunuş yoluyla öğrenme için öğrencilerin soyut düşünebilmesi gerekir. Bu nedenle
bu yöntem ilköğretim 5.sınıftan sonraki eğitim kademeleri için daha uygundur.
5. Anlamlı öğrenme bir mantıki sıra içinde gerçekleştirilir. Açıklanacak
konunun, bir bütünlük içinde kendisini oluşturan öğelerin birbiriyle olan
ilişkilerinin görülecek şekilde sıralanması ve işlenmesi gerekir. Yeni
öğretilen her bilginin bütün içindeki yeri özellikle belirtilmelidir.
Sunuş Yoluyla Öğrenmenin
Etkililiği
Bilgilerin öğrencilere anlatılarak
anlamlı öğrenmenin gerçekleştirilmesinde şu hususlara uyulması beklenir.
1- Organize edici bilgiler kullanılmalı:
a. Derste kullanılacak önemli kavramların
tamamen anlaşılması sağlanmalı
b. Derste geçen genellemeler ve ilkeler
önceden verilmeli.
c. İşlenecek konuların ana hatları ders başında
öğrencilere verilmeli
2- Anlatımda bol ve değişik örnekler kullanılmalı.
3- Anlatılanlar resim, şema, grafik gibi belirginleştirici araçlarla desteklenmeli
4-
Anlatılan konuda geçen kavram ve ilkeler
arasında benzerlikler ve farklılıklar üzerinde önemle ve zaman vererek durulmalı.
5- Öğrenciye kazandırılacak bilgiler anlamlı bir
bütünlük göstermelidir.
6-
Öğrenciler ezberleme için
cesaretlendirilmemelidir. Öğrencilerin dersi kavrayarak kendi kelimelerini kullanmaları
sağlanmalıdır.
Gayet açıklayıcı bir anlatım olmuş, görsellerde konuyla ilintili ve akılda kalıcılığı arttıran nitelikte. Emeğinize sağlık hocam...
YanıtlaSilSevdacım ödevin gayet güzel olmuş, eline, emeğine sağlık..
YanıtlaSilkonuyu maddeler halinde anlatmanız konuya ilgiyi artırmış. Ayrıca seçtiğiniz karikatür de konuya renk katmış :) emeğinize sağlık hocam...
YanıtlaSilKonu ve görsel uyumu çok iyi ayarlanmış emeğine sağlık Sevda Hocam :)
YanıtlaSilgüzel bir anlatım olmuş. görseller de bu anlatımı zenginleştirmiş. elinize sağlık
YanıtlaSilharika ..aranılan bilgiye ulaşıldı,çok merci
YanıtlaSil